Responzivní webdesign je způsob stylování HTML dokumentu (webové stránky), které zajišťuje bezproblémové zobrazení obsahu pro všechny druhy zařízení - stolní počítače, notebooky, mobilní telefony i tablety.
Potřeba responzivního webdesignu získala na důležitosti zejména s rozvojem a masovým využitím mobilních technologií. Celosvětově tvořila mobilní zařízení v roce 2018 celých 52 % internetové návštěvnosti (zdroj: Statcounter). Na stolní počítače a notebooky připadlo již "jen" 48 % návštěv. Více jak polovina všech přístupů k internetu tedy probíhá přes mobilní telefony a tablety. Díky tomu je responzivní zobrazení nutností prakticky pro všechny webové stránky.
Vzhledem k výše uvedenému trendu došlo v druhé polovině roku 2018 ke změně i ze strany vyhledávače Google, který začal používat tzv. mobile-first indexing. Znamená to, že webové stránky jsou nyní do vyhledávání Google řazeny dle mobilní verze webu. Z pohledu této změny je třeba brát v úvahu práci s obsahem, protože pokud ve verzi webu pro mobilní telefony skryjete obsah, nedojde k jeho zaindexování.
Z hlediska samotné tvorby webu je možné rozlišit dva přístupy - desktop first a mobile first. Již z názvů obou přístupů je patrný rozdíl. V případě desktop first dochází nejprve k tvorbě obsahu a grafiky pro stolní počítače a až poté se kóduje responzivní zobrazení. Zcela opačně postupuje novější mobile first přístup. Nejdříve se kóduje obsah a vzhled pro mobilní zařízení, kdy se začíná od těch nejmenších a postupuje se vzhůru k těm s vyšším rozlišením. Hlavní výhodou mobile first přístupu je, že pro mobilní zařízení se často eliminují přebytečné prvky, které uživatel na mobilním zařízení nevyužije. Web se tak na telefonech a tabletech stává přehlednějším a lépe použitelným, jelikož se uživateli zobrazují pouze podstatné prvky, které by mohl hledat.
Při tvorbě responzivní podoby webu se používají speciální zápisy CSS pomocí tvz. media queries. V media queries je možné definovat podmínky, při kterých se mají styly aplikovat. Zápis stylu vždy začíná pravidlem @media, které určuje, že se jedná o stylování pro určité médium/zařízení. Za toto pravidlo je potřeba vložit další specifikaci, podle které se určí způsob zobrazení. Jde např. o zápisy:
V případě webových stránek se nejčastěji využívá zápis screen. Dále se pomocí specifikace šířky displeje nastavují hranice (tzv. breakpointy), pro které daný styl platí. Např. (min-width: 320px) and (max-width 550px) je zápis, při kterém se stylování bude aplikovat na displeje se šířkou od 320px do 550px. Jednotlivá pravidla tzv. media features se spojují logickou spojkou AND nebo OR.
Na webu máme definovaný nadpis h1 v bílé barvě. V responzivní verzi webu pro zařízení se šířkou displeje do 550px se však nebude zobrazovat obrázek na pozadí a pro zachování čitelnosti tedy bude potřeba nadpis nastylovat do černé barvy. Zápis CSS by byl následující:
Podrobnější popis problematiky a návod k Media Queries najdete na w3schools.com.
Responzivní webdesign je velice úzce spjat s rychlostí načítání webu. Pokud při cestě ve veřejné dopravě hledáte informace na telefonu a máte omezené datové připojení, záleží na každém kilobajtu souborů, které se pro zobrazení webu stahují. Když bude uživatel při načítání webu čekat déle než 5-10 vteřin, je velmi pravděpodobné, že Váš web opustí a půjde informace/produkt hledat ke konkurenci. To zpravidla zásadně ovlivňuje také komerční výkon a konverzní poměr webu.
https://www.stonetemple.com/mobile-vs-desktop-usage-study
http://www.prima-web.cz/web-design/proc-radeji-responsivni-design-nez-pouze-originalni-grafiku.html
Kniha Vzhůru do responzivního designu od Martina Michálka
Realizujeme rozsáhlé i základní webové projekty a prezentace. Našim klientům pomáháme na internetu VYDĚLÁVAT.