Určitě pro vás není žádnou novinkou, že v online marketingu hraje jednu z klíčových rolí schopnost efektivně řídit a optimalizovat investice do reklamních kampaní. Za nejdůležitější ukazatel pro měření efektivity je považována metrika a metrika PNO (neboli podíl nákladů na obratu).
Co zkratka PNO přesně znamená a jak může ovlivnit vaši marketingovou strategii? Čtěte dále a dozvíte se význam tohoto ukazatele, jak PNO vypočítat a proč by rozhodně neměl chybět v žádné marketingové strategii.
Co je PNO?
Metrika PNO je procentuální vyjádření podílu nákladů a obratů. Zní to příliš složitě? Věřte, že není. Jinými slovy můžeme říci, že hodnota PNO udává, kolik procent obratu, získaného pomocí reklamy, jste museli ve skutečnosti za svou reklamu zaplatit.
S PNO se setkáte v nástroji Seznam Sklik, u Google Ads se setkáte s tzv. ROAS, které představuje opačnou hodnotu, tedy porovnání částky investované do reklamy a cenu, kterou tato reklama vynáší.
PNO je tedy skutečně klíčovým ukazatelem v oblasti marketingu a e-commerce, který vyjadřuje, jak efektivní je investice do reklamy ve vztahu k dosaženému obratu.
Jak se PNO vypočítá?
Vzorec pro výpočet PNO je jednoduchý a zvládnete si ho vypočítat sami. Postačí vám pouze znát hodnotu vašich nákladů na reklamu a celkový obrat z reklamy.
Konkrétní příklad výpočtu PNO
Pokud jste do reklamy vložili 1 000 Kč a ta vám následně vynesla obrat ve výši 5 000 Kč, bude příklad pro získání hodnoty PNO vypadat takto: 1 000 : 5 000 = 0,2
Hodnota PNO se udává v procentech, proto tedy vypočítáme ještě 0,2 x 100 = 20 %
Za svou reklamu jste tedy utratili 20 % z obratu, který jste z této reklamy získali.
Důležité: Při výpočtu PNO myslete na to, aby obě hodnoty zahrnovaly DPH, nebo byly uvedeny bez DPH.
Jaká je ideální hodnota PNO?
Na tuto otázku nelze jednoznačně odpovědět. Ideální hodnota PNO závisí na mnoha faktorech, kterými mohou být např.: konkrétní kampaň, marketingová strategie, cíl firmy, marže na produktech apod.
Můžeme ale říci, že za dobré PNO je považována spíše nižší hodnota, tedy čím méně procent obratu jste museli na svou reklamu vynaložit, tím lépe pro vás. Ovšem pozor, ani příliš nízké PNO není žádoucí. Může to totiž vypovídat o skutečnosti, že do reklamy investujete málo, a nevyužíváte tak celý potenciál trhu. Klíčem k dobrému PNO je tedy najít rovnováhu, kde PNO odráží efektivní využití rozpočtu a zároveň umožňuje dosažení vašich obchodních cílů.
Ideální PNO tedy neexistuje, proto by nemělo být vaším cílem jeho hledání. Spíše se zaměřte na využití PNO při vyhodnocování úspěšnosti jednotlivých kampaní a rozdělování rozpočtu mezi několik reklamních kampaní.
Správné využití PNO v marketingu
Pokud už se v marketingu nějakou dobu pohybujete, víte, že je nutné sledovat vždy vše v kontextu. To platí i pro PNO. Pro správné pochopení efektivity reklamních kampaní proto doporučujeme sledovat PNO s spolu s dalšími metrikami, jako je návratnost investic (ROI), celkové náklady na získání zákazníka (CAC) a celoživotní hodnota zákazníka (CLV).
PNO se v čase neustále mění, proto je důležité sledovat jeho vývoj jak u jednotlivých kanálů, tak i celkově. Pravidelné monitorování PNO vám umožní lépe pochopit efektivitu kampaní a optimalizovat rozpočet. Kromě PNO je také důležité sledovat ROAS (sledování návratnosti investic do reklamy), který ukazuje návratnost investic do reklamy. Kombinací těchto ukazatelů můžete dosáhnout lepších výsledků a efektivněji využívat marketingové zdroje.
PNO je tedy důležitým ukazatelem pro každého, kdo chce mít přehled o tom, jak přispívají jejich marketingové investice k růstu obratu.
PNO je důležitým ukazatelem, který vám pomůže správně pochopit efektivitu vašich reklamních kampaní a také vám ukáže, jak maximalizovat návratnost investic do reklamy. Díky tomu dosáhnete dlouhodobé udržitelných výsledků v marketingu.
Pokud jste doteď své PNO nesledovali, je nejvyšší čas začít. Nevíte, jak na to? Kontaktujte nás. Naši marketingoví specialisté vám rádi pomohou s nastavením vaší celkové strategie.