Víte, kolik návštěvníků navštívilo minulý měsíc váš web a kolik z nich udělalo přesně to, co jste po nich chtěli? Pokud ano a s výsledným číslem jste spokojeni, gratulujeme! Pokud je tomu ale jinak, zbystřete. Ukážeme vám, jak to můžete změnit. Vysvětlíme vám, co jsou to konverze a proč jsou pro váš marketing alfou a omegou.
Tento článek nebude pouhou teorií. Máme pro vás konkrétní výzvy, díky nimž posunete svůj marketing na další úroveň. Jdete do toho?
Co je to konverze?
Konverze v marketingu představují jakoukoli akci, kterou jste si stanovili jako cíl svých reklamních kampaní. Jinými slovy lze říci, že konverze je aktivita, kterou chcete, aby provedl každý návštěvník vašeho webu. Nejčastější konverzí bývá dokončení online nákupu, přihlášení k odběru (newsletteru apod.), vyplnění formuláře, stažení dokumentu apod.
Výzva
Otevřete si svůj web a řekněte si, jaký je váš hlavní marketingový cíl? Napište si 3 akce (konverze), kterými svého cíle dosáhnete? Co po návštěvnících svého webu chcete?
Jaké jsou druhy konverzí?
1. Makro konverze (hlavní)
Makro konverze představují hlavní akci na webu. Jinými slovy jsou primárním cílem vašeho marketingu a přímo přispívají k dosažení obchodního úspěchu. Jedná se o klíčový ukazatel výkonnosti kampaní a soustředí se na ně celá marketingová strategie. Makro konverzemi bývají nejčastěji:
- dokončení online nákupu
- odeslání objednávky
- přihlášení k odběru newsletterů
- vyplnění kontaktního formuláře
- opakovaný nákup
- registrace do uživatelského účtu
- přidání zboží do košíku
2. Mikro konverze (vedlejší)
Mikro konverze můžeme charakterizovat jako dílčí kroky, které vedou k provedení makro konverzí. Samy o sobě sice nezvyšují zisk, ale to jim vůbec neubírá na důležitosti. Mikro konverze jsou totiž důležité pro budování vztahu se zákazníky a z velké části zvyšují šance na dosažení makro konverzí. Mezi mikro konverze patří např.:
- kliknutí na tlačítko CTA
- zhlédnutí videa
- sdílení obsahu na sociálních sítích
- zapojení se do diskuze
- stažení aplikace
- sdílení příspěvků na sociálních sítích
- rezervace online konzultace
Konverze můžeme také dělit podle fáze nákupního procesu. Tedy podle toho, v jaké fázi rozhodování se zákazník právě nachází. Tato klasifikace nám pomůže sledovat správné konverze ve správný čas.
- Top of the funnel (TOFU) - Konverze sloužící k získání povědomí o značce (stažení nabídky zdarma, přihlášení k odběru newsletteru…)
- Middle of the funnel (MOFU) - Konverze posouvající zákazníka k rozhodnutí (zhlédnutí videa, čtení článku, žádost o nabídku…)
- Bottom of the funnel (BOFU) - Konverze vedoucí ke konečnému rozhodnutí (nákup, vyplnění objednávky, registrace k účtu…)
Výzva
Zaměřte se na dílčí akce, kterými můžete dosáhnout svých cílů. Jaké menší aktivity můžete u svých návštěvníků podpořit?
Význam a měření konverzí
Samotné konverze a jejich měření jsou ukazatelem toho, jak je váš marketing efektivní a zda návštěvníci webu dělají akce, které po nich požadujete. Pomáhají vám mimo jiné měřit návratnost investic (ROI) a odhalit slabá místa, která návštěvníky odrazují od dokončení požadované akce. Bez konverzí by byl váš marketing plný hádání a domněnek bez kladných výsledků.
Jak měřit konverze?
Měřením konverzí zjistíte, jak návštěvníci interagují s vaším webem a jaké akce na něm provádějí. Existuje mnoho způsobů, jak konverze měřit. Uveďme si ty nejvyužívanější:
- Analytické nástroje (Google Analytics 4, MATOMO)
- Heatmapy (nástroje Hotjak nebo Crazy Egg ukáží, jak se uživatelé na webu chovají - kam klikají atd.)
- UTM parametry (Umístěné v odkazech, pomáhají sledovat,odkud návštěvníci přicházejí)
- Sledování událostí (pomocí tagů a skriptů lze sledovat akce mimo váš web)
- A/B testování (Porovnávání různých verzí stránek)
Konverze lze měřit také pomocí reklamních nástrojů, jako je Google Ads, META, Sklik, LinkedIn Ads a další.
Získejte kontrolu nad svými konverzemi - začněte měřit to, na čem skutečně záleží.
Hovoříme-li o měření konverzí je nutné zmínit také konverzní poměr. Konverzní poměr (conversion rate) vyjadřuje procento návštěvníků, kteří provedli požadovanou akci, tedy konverzi. Obecně platí, že čím vyšší konverzní poměr, tím jsou vaše kampaně úspěšnější, co se týče přeměny návštěvníků na zákazníky.
Konverzní poměr se vypočítá pomocí tohoto jednoduchého vzorce:
Konverzní poměr = (Počet konverzí / Počet návštěvníků) x 100
Výzva
Zkontrolujte si svůj konverzní poměr. Vyšlo vám číslo, které vás potěšilo? Pokud ne, zamyslete se, proč návštěvníci konverze nedokončují. V jakém místě jsou od dokončení odrazeni?
Chcete se o měření konverzí dozvědět více? Přečtěte si náš dřívější článek Měřením konverzí k úspěšnému podnikání.
Příklad konverzní cesty
- První kontakt: Anonymní uživatel se pomocí vyhledávače dostane na váš web.
- Průzkum nabídky: Na vašem webu si prohlíží detailně vaši nabídku, sleduje recenze vašich zákazníků.
- Interakce s obsahem: Návštěvník si prohlíží videa o vybraném produktu a čte si váš blogový příspěvek.
- Přihlášení k odběru newsletteru: Po přečtení blogu se rozhodne odebírat váš newsletter.
- Personalizovaná nabídka: Po několika dnech mu od vás přijde personalizovaný e-mail s nabídkou slevového kódu.
- Rozhodnutí o nákupu: Návštěvník se rozhodne pro zakoupení vašeho zboží a v e-mailu klikne na odkaz na váš web.
- Dokončení nákupu: Na vašem webu vloží zboží do košíku, vyplní objednávkový formulář a objednávku zaplatí.
Výzva
Nakreslete si jednoduchou mapu konverzní cesty návštěvníka svého webu od jeho první návštěvy až po dokončení konverze. Nenarazili jste na nějakou překážku, která vás od úspěšné konverze odradila?
Když zjistíte, co na návštěvníky funguje a co ne, můžete tak mnohem lépe cílit své kampaně a zvýšit návratnost investic do marketingu (ROI). Měřte své konverze a přeměňte co nejvíce návštěvníků na své spokojené zákazníky.
Nechte svůj web pracovat ještě efektivněji. Optimalizujte konverze ještě dnes. Poradíme Vám.